torsdag 13 december 2012

LJUSSTAKE

Blandat med julkort är det också en hel del pyssel med inredningsaker här i hemmet just nu. Jag tänkte visa en ljusstake jag gjorde förra helgen.
Material
Spjälor, Gesso/vit färg, spets, juteväv, ljushållare och värmepistol.
Jag har ju turen att leva ihop med en snickare och dessa spjälor finns kvar från det att vi byggde vårt hus. Kolla hos din lokal bygghandel, ibland finns det bra spillsaker som dom bara blir glada över att bli av med. Har dessvärre ingen aning om vad spjälor kostar per löpmeter.
Jag målade min bit med vit gesso och lät den torka.
På museét här i stan köpte jag denna smidda ljushållare för runt 40 pix. Hos Slöjddetaljer finns små ljushållare i både metall och trä. Eller varför inte limma fast en liten ljushållare i glas. Du kan även använda kakformar och då använda värmeljus i dom. Jag borrade ett hål i spjälan och hamrade sen ner ljushållaren.
En bit juteväv från Panduro limmades fast med en limpistol.
Tog fram mina bokstavsschabloner från Tim Holtz och målade med vit akrylfärg.
Limmade fast en bit spets runt ljusstaken.
Bestämde mig sen för att även schablonmåla bokstäverna med svart akrylfärg.
Fäste lite naturband över spetsen och sen var den klar.
Testade att göra skyltar till adventsljusstaken. Klippte juteväv som en vimpel, målade med gesso och schablonmålade med svart akrylfärg. Fäste den med en nål direkt i ljuset.

//Tesa


3 kommentarer: